461

 

 

ԲԱՑ ՆԱՄԱԿ ՄԱՅՔԼ ԱՐԼԷՆԻՆ

 

ՙԶատեցի±ր իրականութիւնը ճշմարտու-

թիւնից` իրականութիւնը դառնում է կոյր,

իսկ ճշմարտութիւնը` խելաար՚:

 

Ա

 

Բաներ կան, միստր, որոնք յաւիտեան պաշտելի են - Աստուած,

Հայրենիք, Մայր - որոնց մասին մարդ արարածը, եթէ հոեպէս խաթարու

ած չէ, չի° կարող առանց կրօնական յարանքի խօսել: Այդ տարրական

պաշտամունքի դէմ, խօսելով Հայաստանի մասին, դուք մեղանչել էք

կոպտօրէն:

 

Ամերիկեան մի լուրջ ամսարի էջերէն դուք արհամարհանքի ծանր

քարեր էք նետել մեր ցեղի հասցէին: Ձեզ` ՙպատուով մեռնելու անընդու-

նակ ցեղի մը զաւակ՚ը համարելով, դուք բացաանչել էք աներկիւղա-

ծօրէն. ՙԴարերով անարնահատակութեանց եւծուծ փախուստների

ժողովուրդ ո°վ Հայաստան, ո°վ տեղ դարպասող՚, եւ այլն:

 

Այսպէ°ս, հայածին Մայքլ, այսպէս էք խօսել հայութեան մասին:

 

Չասե±մ` "Well roared lion" - լա°ւ ես մռնչել, առի°ւծ:

 

Ա°հ, պիտի ուզէի, որ ձեզ ծնող ժողովրդի նուաստ վիճակը թելադրած

լինէր ձեր հիստէրիկ բացաանչութիւնները: Դժբախտաբար, դա ո°չ

հայրենասիրական de profundis է, ո°չ էլ պոռթկում` ի տես հայութեան

անկեալ վիճակի: Աւելի քան պարզ է ձեր ծանօթ տողերի ներքին իմաստը:

րչի պչրանք, եւ ո°չ աւելին: Ձերրիչն այդ դէպքում շարժման մէջ է դրել

ձեր վիրաւորուած եսը եւ ո°չ թէ ձեր ցեղի ճակատաիրը: Կը խոստով

անիմ, եթէ ձեր չանռած տողերը - ի դէպ` սիրային մի յիմարական վէպի

մէջ ի±նչործ ունին Հայաստանի ու հայութեան վերաբերող տողերը - եթէ

նրանք լոյս աշխարհ ընկնէին մեր ժողովրդի քաղաքական թէ ռազմական

այս կամ այն պարտութեան առթիւ, ինձ հետ հազարները պիտի ծափահ

արէին ձեզ: Այսօր, սակայն, նրանք զզուանք են շարժում, որովհետեւ

հայութեան անմխիթար վիճակը չէ, որ ծնունդ է տուել ձեր վատահամբ

աւիչ տողերին, այլ քանզի - ձեր իսկ խօսքով - ՙԵրիտասարդ մը* դարպ

ասելու եկած է, բայց իր բարեկամուհին որիշի հետացած է՚:

 

Ի°նչռեհիկ շարժառիթ` իր ցեղի դէմ յարձակուելու համար:

 

*Ինքըª հեղինակը:

 

 

 

462

 

 

Այսպէս, Հայութիւնը` ՙատամները թափած ծերունի±՚: Այո±:

 

Եւ ինքնանուաստացումի այդարշելի պրոպաանդը մի այնպիսի

ժամանակ, երբ աշխարհը կը շարունակէ զուարճանալ մեզ անիրաւելով

եւ հալածելով: Եւ ինքնաթքումի այդ փորձը Լլոյդ Ջորջի եւ Ուիլսընի

հայրենիքներո±ւմ, ուր հասարակական կարծիքը կարող է ոչ աննշան դեր

խաղալ մեր դատի այս կամ այն ելքի համար:

 

իտէք, չէ±, որ Ռիշըլիէօն սովորութիւն ունէր իրեն ներկայացած

զեկուցարերի վրայ միայն երեք բառով յայտնել իր վճիռը, vidi, legi,

probavi *: Տեսայ ձեր տողերը, միստր, կարդացի, •արշեցի: Ներեցէ°ք,

խնդրեմ, եթէ ձերրչէնարշէ ամէն ճշմարիտ հայ: Ի¯նչ, չիտէ±ք, որ

հայրենիքի մասին պիտի չխօսել, եթէ համոզուած չէք, որ ձեր խօսելուց

յետոյ դա աւելիեղեցիկ, ցանկալի, աւելի պաշտելի պիտի դառնայ:

Չիտէ±ք, stulte, stude!:

 

Ժողովուրդների կեանքն իրենց մէջ կը բաժանեն Յաջողութիւնն ու

Ձախորդութիւնը, իբրեւ երկու ձեռքերը մի ինչ-որ խորհրդաւոր ոյժի,

օրէնքի, աստուածութեան: Արդեօք վիպաիր Արլէնը չիտէ±, որ ստրկու-

թեան շղթաներ ու ցնցոտիներ կրելուց առաջ մեր ցեղն էլ է կրել իր

անկախութեան ու հզօրութեան ծիրանին, իր փառաց զեստը: Իր

մեծութեան օրերին, երբ Տիրան աշխարհակալի բանակները կ'արշաւէին

դէպի Արաբիա, Բաբելոն եւ աւելի հեռուները, եւ մէկից աւելի հարկատու

ազեր սարսափով կ'արտասանէին հայ անունը, հայն էլ վերէն վար կը

նայէր աշխարհին: Եւ, ի հարկէ, հայաիտօրէն տէտ Մայքլը չը իտէ, որ

Բիսմարկէն ու բազմազի Բիսմարկներէն շատ դարեր առաջ հայ

պետական մարդն է ասել. ՙՄարդկային ոյութեան բարձունքներում

ուժեղն է արդարը՚** :

 

Այո°, կար ժամանակ, երբ Հայաստանն աւելին էր, քան ծովէ ծով մի

երկիր, երբ յաջողութեան վարդաոյն մատները պսակ կը հիւսէին հայ

յաղթական ճակտին: Բայց, աւա¯ղ, արեւի տակ ի±նչ կայ կայուն: Հրթիռ

ային վերելք տեսած ազը պիտի ունենար իր շռնդալի անկումը: Նա

աստիճանաբար պիտի կորսնցնէր իր հզօրութիւնը, մինչեւ որ մի օր էլ

իրեն կը զար պայմանընկալի եւ ապա լծակիր ստրուկի վիճակում,

մինչեւ որ մեր հարեւանները իրար մէջ մեր ցեղի ՙզեստները կը բաժ

անէին՚:

 

Պատճառնե±րը: Թող չանհանստանայ օտարալեզու Արլէնը, այդ

մասին տարբեր կարծիք չունիմ եւ ես: Այո°, Հայաստանը անձնասպա-

նութեամբ վերջ տուեց իր քաղաքական ոյութեան: Նա պարտուեց իր

 

* Տեսայ, կարդացի, հաստատեցի: Հեղինակը:

** Տրդատ Մեծին է պատկանում այդ ասութիւնը:

 

 

463

 

 

ներքին անհամերաշխութեան դեւէն, եւ ապա արտաքին թշնամիներէն:

Նա ինքնակործան եղաւ: Այդ մասին զայրոյթի խօսքեր ունիմ եւ ես: Բայց

ինչո±ւ ընդունայն քրքրել պատմութիւնը: Կ'ընդունիմ, թէ հայութիւնը իր

ահաւոր դժբախտութեան մէջ բարոյապէս ազատ չէ ասելու իր մասին`

մեղքն իմս չէ, որ քաղաքականապէս կը կաղամ դարերով:

 

Այսքանը մեր անցեալի մասին:

 

Բ

 

իտէ±ք, որ ժողովուրդների յաւիտենականութիւնը պայմանաւորւում

է նրանց ստեղծաործութեան յաւիտենականութեամբ: Դեռ կան, կ'ապրին

Հայն ու Հայաստանը, ասել է` հայութիւնը արեւելեան ամենավայրա

բարբարոսութեան լծերի տակ իսկ - անշուշտ, իրական կարելիութեան

սահմաններում - եղել է ստեղծաործ:

 

Ճիշտ է, որ հայութիւնը, իր երիշխան վիճակը կորցնելէ յետոյ,

ընթացել է ամենաթոյլ դիմադրութեան ծով: Աւելին` եղել են պատմական

մոմենտներ, երբ դա, ինչպէս հրէութիւնը, հարկադրուած է եղել

իտակցօրէն զոհելու իր արժանապատուութիւնը յանուն իր ոյութեան եւ

անմեռ արժէքների պահպանման: Սակայն, ճշմարիտ է եւ այն, որ

Հայաստան Երկրի վրայով չի անցել մի հատիկ դար, որի ընթացքում

երիշխան կեանքի յոյսերով ընդվզած չլինէր հայութիւնը: Նրա

մտաւորական ընտրանին վերջին անամ - կէս դար առաջ - իր ժողովրդի

վերադաստիարակիչը լինելէ առաջ, նրա անցեալ մեղքերի քաւիչը

հանդիսացաւ: Երբ նա ձեռքը կը զարկէր մեր ազատարական ործին,

խորապէս կը իտակցէր, թէ դարերի ստրկութիւնը մեծապէս տկարացրել

է հայ զանուածների ազային ինքնաիտակցութիւնը: Սակայն, նա կը

հաւատար մեր ազային վերածնունդին, որը պիտի հոեփոխէր մեր

ժողովուրդը իր ամբողջութեան մէջ:

 

Եւ տարիներով հնչեց նրա մարարէաշունչ խօսքը: Ե°ս եմ ճշմարտութիւնը,

իմա` ճշմարիտ աշխարհայեացքը, ներցեղային բարոյականը,

անկախութեան կրօնը: Այսպէս տարիներով ու տարիներով, Հայոց

աշխարհի երկարութեամբ եւ խորութեամբ տարածուեց Յեղափոխութեան

զարթուցիչ կանչը: Բայց, աւա¯ղ, տխուր իրականութիւնը չուշացաւ

զացնել տալու, թէ օտար լծերի ազդեցութիւնը մեր կարծածէն աւելի մեծ

աւերածութիւններ է առաջացրել հայ հոու մէջ: Յուրախութիւն մեր ցեղի

ոյութեան թշնամիների, որոմնացան քարոզներ լսուեցին Հայ յեղափո-

խութեան հէնց առաջին տարիներում: Դա արտայայտութիւնն էր մեր

ժողովրդի որոշ տարրերի ստրկական հոեբանութեան: Այդ քանդիչ

տարրերը չուզեցին հասկանալ - չեն ուզում եւ հասկանալ այսօր - թէ

 

 

 

464

 

 

թշնամանել հարազատ եղբօր դէմ հէնց այն պատճառով, որ նա իր կուս

ակցութեան փարախէն չէ` կը նշանակէ տկարացնել արտաքին թշնամու

դէմ ուղղուած մեր հարուածի թափը: Հերձասիրութեան հին դեւն էր դա, որ

տարբեր անուան ու ձեւերի տակ կը շարունակէր օտարի հայասպան

դերը, մեծապէս դժուարացնելով մեր վերածնունդի ործը: Կար ընտանի

թշնամին, որի երեսէն հայ յեղափոխական տարրը պիտի հարկադրուէր

ուժաթափ լինել նաեւ ներքին ամօթալի պայքարներում:

 

Տեսնե°լ ու զա°լ, թէ ինչպէս մտակոյր Հայը զէնքեր է դարբնում իր

հարազատ եղբօր դէմ` ընդհանուր թշնամու ործը հեշտացնելու համար

ա¯հ, այդ զարհուրելի ողբերութիւնը դեռ այսօր էլ բաժինն է հայ

հայրենասէրի: Դեռ այսօր էլ հայութեան քաղաքական ճակատարէն

աւելի դառն է նրա ներքին ճակատաիրը: իտենք -ֆիզիքական ցաւ

պատճառելու աստիճան պարզ է - որ օրուայ Հայաստանը արտաքին

թշնամու համար ՙդուռ մըն է` փականքը կոտրած՚: իտենք, որ հայ

մտաւորականութեան մի մասը - դաւանողն ու երին անձնակենտրոն

մօրալի - կը շարունակէ սեւ թելերով հիւսել հայութեան ճակատաիրը:

Կասկածէ դուրս է եւ այն, որ հայութեան տարաիր կէսի համար - եթէ օր

առաջ չհոեփոխուեց - սակաւաթիւ տարիներ են պէտք, որպէսզի նրա

կեանքում մահուան տրաիզմը տեղի տայ հոեւոր ինքնասպանութեան

առջեւ, որպէսզի հայ homo-ն դառնայ homunculus եւ մեռնի ապազայ-

նացմամբ: իտենք եւ այն, որ տարաբնակ կէսի կապոյտ կոտորածը

խնդրական պիտի դարձնի ոյութիւնը հայութեան երկրորդ կէսի, որ

կառչած կը մնայ Արարատի փէշերին:

 

Այս է, միստր Արլէն, այսպէս մահօրէն աղէտալի եւ տխուր է հայու-

թեան ճակատաիրը: Եւ հասկանալի է դա: Պատմութիւնը միշտ էլ որդի-

ների մէջ պատժում է Հայրերի մեղքերը, հի°ն:

 

 

 

Սակայն, ի±նչ անել: Ինչպէ±ս կ'ուզէիք սրբարել հայ հոեբանու-

թիւնը, եւ նրա միջոցաւ` մեր հաւաքական ճակատաիրը, որպէսզի նա

պատմութեան արշապարին կառչած չմնայ:

 

Ձեր ծանօթ տողերո±վ, որոնց ամէն մի տառը թեթեւամիտ արհամ

արհանք է շնչում: Միամտութի°ւն: Հայհոյելով չէք բժշկի հիւանդը:

Մոռացե±լ էք անլօսաքսոն րողի իմաստուն խօսքերը. ՙՉլինի թէ սատ

անան հարուածելու ժամանակ վիրաւորէք նաեւ աստուածութիւնը, որ

կ'ապրէ մարդուս մէջ՚:

 

Չէ±ք ընդունում, որ ձեր րչի պչրանքով խորապէս վիրաւորել էք

սրբազան հայկականութիւնը հայութեան մէջ:

 

 

 

465

 

 

Ձեր խօսքը Հայաստանի մասին, միստր, այնքան յոխորտ է, որ կար-

ծէք Ձեր ցեղի համար Հերակլէսի տասներկու մեծաործութիւնները

կատարած լինէիք: Խօսել էք իշխանութիւն ունեցողի պէս, եւ ծիծաղելի

դառել, որովհետեւ դեռ ո°չ զոհաբերած, ո°չ էլ տառապած էք այն ժողովրդի

համար, որին բարոյապէս սնանկ կ'անուանէք: Ձեզ համար ներելի չէ, եթէ

չիտէք, որ իրենց ցեղի ստուերային կողմերի վրայ յարձակուելու

իրաւունք եւ պարտականութիւն ունին միայն նրանք, որոնք տեսնում,

հասկանում եւ սիրում են իրենց ժողովուրդը իր բովանդակ մեծութեան եւ

տկարութիւնների, իր բովանդակ ողբերութեան մէջ:

 

Ձեր րչէն ամաչելու համար բարի եղէք վերյիշելու Իսրայէլի վշտա-

կիր առաջնորդներին:

 

ՙՆրա - մարարէի - սիրտը կծկւում է ցաւից, նրա շրթունքները լի են

մերկացումներով. նրա աջը բարձրացել է ցոյց տալու պատուհասը, որ

ալիս է. նա տառապում է իր ժողովրդի համար, եւ որովհետեւ սիրում է

նրան, յարձակւում է նրա վրայ՚:

 

Ահա° Եսային, որը Եհովայի բարկութեամբ կը սպառնայ իր ժո-

ղովրդին.

 

-ՙԱնոր - Իսրայէլի - պալատներուն մէջ փուշեր ու անոր պարիսպներուն

վրայ եղինճ ու եկքան պիտի բուսնին: Եւ շաալներուն բնակարան

պիտի ըլլայ: Հոն նեռ օձը իր բոյնը պիտի շինէ Եւ ուրուները հոն պիտի

ժողվուին՚

Ինչո±ւ:-Որովհետեւ,-աւելացնում է բանաստեղծ-մարարէն,-որով-

հետեւ, ՙքո արծաթդ կղկղանք դարձաւ՚, որովհետեւ ՙինիիդ մէջ ջուր է

խառնուած՚:

 

Այսպէս է վայում աներազանցելի բանաստեղծը ու նոր վայերով

սպառնում, որովհետեւ Իսրայէլն սկսել է ունայնութիւններին ՙխունկ ծխել՚:

Բայց ահա°, հարուածելէն յետոյ, մարարէի վշտալի սիրտը կանչում է

սիրով.

 

-ՙԱրթնցի°ր, արթնցի°ր, քո զօրութիւնը հաիր, ո°վ Սիոն. քո փառաւոր

հանդերձները հաիր Թէեւ աղիւսներն ինկան, մենք տաշուած քարերով

պիտի շինենք՚:

Այո°, այսպիսի°ն է հայրենապաշտ առաջնորդը: Նա միայն մերկացնող

չէ, այլ եւ` յուսատու: Նա չի° նզովեր միայն, այլ եւ` կը օտեպնդէ:

Ահա° եւ Երեմիան` հրէութեան ողբերուն.

 

-ՙՔո բոլոր թշնամիները իրենց բերանը քեզ վրայ բացին՚,- ցաւից ու

ամօթից ալարւում է մարարէն: Նա կու լայ ու կը սպառնայ, որովհետեւ

իր ժողովրդի լխից ՙփառաց թան է ընկել՚:

ՙՄեր հայրերը մեղք ործեցին եւ չկան, ու անոնց անօրէնութիւն-

ներուն պատիժը մենք կը կրենք:

 

 

 

466

 

 

Վիշապներն անամ ծիծերնին կը հանեն ու իրենց լակոտներին կաթ

կու տան.

 

Իմ ժողովուրդիս աղջիկը անապատի ջայլամներուն պէս անութ

եղաւ.

 

Կաթնկերին լեզուն ծարաւութենէն իր քիմքին փակաւ.

 

Տղաները հաց ուզեցին, բայց անոնց ջարդող չկար.

 

Կարմիր հաուստներով մեծցողները աղբանոցներ րկեցին.

 

Ու սուրէ մեռածները անօթութենէն մեռածներէն երջանիկ էին՚:

 

Այսպէս դառնադառն է մարարէի խօսքը, որպէս ազային ամօթանքի

ու վշտի արտայայտութիւն:

 

Բայց, քանզի նրա կոչումը միայն ողբալը չէ, ահա°, Եհովայէն ներշնչու

ած` նա ճնում է վերստին Պաղեստինեան յոյսերով զինել հրէու-

թիւնը.

 

-ՙՊիտի սպառեմ այն բոլոր ազերը, որոնց մէջ քեզ ցրուեցի, բայց

քեզ պիտի չսպառեմ՚:

Այսպէս հայրենակրօն էին Իսրայէլի հոեւոր առաջնորդները: Նոյնն էր

նրա եւ մօտաւոր անցեալի մտաւորական ընտրանին, քաղաքական

խորհողը, քերթողը, •իտնականը եւ այլն:

 

ՙԵս կ'ապրեմ ծայրայեղ արեւմուտքում, բայց Արեւելքում է իմ

սիրտը՚,- կերէր Իսրայէլի Ահարոնեանը - Եուդա Ալեւին:

 

Հապա Բեալի±կը: Ա¯հ, սրանց նման պիտի սիրել Հայրենիքը` ապա

այի Սիոնը կառուցել կարողանալու համար:

 

Հապա Պասմանի±կը - Ձեզ նման օտարալեզու, որին իր ազային

ուղղափառութիւնը պիտի թելադրէր հետեւեալ հպարտ պարբերութիւնը.

ՙԱշխարհը մեզ կը հալածէ մեր անցեալ մեծութեան համար՚:

 

Ահա° եւ Իսրայէլի օրուայ առաջնորդութիւնը` Վայցման, Սոկոլով,

Արտուր Հանթկէ, Վարբուր•, Եակոբսոն եւ այլն:

 

Սիոնիստական միջազ•. կազմակերպութեան հոեւոր բարձունք-

ները, որոնց թիկունքում միշտ էլ կաննած են աշխարհածանօթ

միլիարդատէր Շտրաուսները, Վարբուրները, Ռոտշիլդները եւ այլն:

1919-ին, Judische Rundschau-ի էջերէն սիոնիստների պետն այսպէս կը

խօսէր համաձայնական պետութիւններին. ՙԴուք ուզում էք թէ ոչ` մենք կը

լինենք Պաղեստինում: Դուք կարող էք փութացնել կամ յետաձել մեր

մուտքը, ձեզ համար, սակայն, լաւ պիտի լինի, եթէ դուք օնէք մեզ,

այլապէս մեր աշխարհաշէն ոյժը կը դառնայ քանդիչ, որը կը ստիպէ

ցնցուելու ողջ աշխարհը՚:

 

Այս բարձր մտաւորականի սպառնալիքով էր - արուած հրեայ դրամ

ատէրերի անունից - որ ձեռք բերուեց Բալֆուրեան ծանօթ յայտարարութիւնը:

 

 

 

 

467

 

 

Այդ դէպքէն մի տարի անց, Լոնդոնում ումարուած մի հրէական

համաումարում, ձեզ նման, միստր, օտար լեզուով րող Մաքս Նոր

դաուն, հայրենասիրական ինովութեան մէջ կը բացականչէր` Le jour de

gloire est arrivռ! Սիո¯նը, Սիոնը կը վերականնէր: իտէ±ք, որ դեռ երէկ

մեծ ազերը կը փորձէին աշխարհահռչակ Այնշտայնի հանճարը

սեփականել: երմանական հրեայ է,- կը պնդէր երման մամուլը: Ո°չ`

ֆրանսական է: Չէ°, չէ°, իսպանական է: Մեծանուն իտնականին կը մնար

վերջ տալ անտեղի վէճին, եւ նա թալմուդականին յատուկ հպարտանքով

յայտարարեց` ես հրեայ եմ:

 

Օրեր առաջ, թերթերը իտութեան այդ տիտանի մասին րեցին.

ՙԱյնշտայնը սինաոում՚:

 

Դ

 

Կար ժամանակ, ՙերբ Հրէաստանի ամբողջ հարստութիւնը մի խուրձ

խոտ էր եւ մի կողով՚,- կը ծաղրէր Եուվենալը: Իսկ Մարցեալը կը

չարախնդար. ՙՀրեան ողորմութիւն է խնդրում, լուցկի ծախում՚:

 

Դարեր անցան: Բեւեռէ բեւեռ ցրուած մեծ թափառականը ապրեց

օտար հասարակութեանց խոռոչներում, դարերով կուրծք տուեց ոչ-հրեայ

մարդկութեան թշնամանքին, բայց եւ այնպէս` իրեն ահընկեց չյայտար

արեց: Նա մնաց հոով թաաւոր ազ•: Նա - դոմաների եւ Մեսեանակ

ան Յոյսի ժողովուրդը - օտար ժողովուրդների ծոցում ապրեց որպէս

ՙհիւր եւ թշնամի՚, եւ անխօս կրկնեց մարդկութեան. ՙՉէ°, Աստծու,

Աշխարհի եւ Մարդու մասին ունեցած իմ ըմբռնումէն մի յովտ անամ չեմ

զիջեր քեզ՚:

 

Այսպէս ապրեց Հրէութիւնը, մինչեւ որ մի օր էլ իր իշխանութիւնը կը

տարածէր աշխարհի մեծ մասի վրայ:

 

Նա յաղթեց, որովհետեւ նրա մօտ երաոյն հակակշիռը պատկանում

է ազին, որը ներկայացւում եւ արտայայտւում է իր ընտրանիի միջոցաւ:

Նա յաղթեց, որովհետեւ նրա մէջ պարտականութիւն է անհատական

երջանկութեան ձտիլը, սակայն, յօուտ Իսրայէլի բարօրութեան. •ովելի

է փառասիրութիւնը, բայց Իսրայէլի փառքի համար. արդար է հարստան

ալու տենչը, հարստութիւնը, բայց դա ո°չ թէ որպէս նպատակ, այլ որպէս

միջոց` զայն Իսրայէլի դատին ու ազդեցութեան ծառայեցնելու համար: Եւ

հէնց այդ է պատճառը, որ հրէութիւնը այսօր տէր է մի անպարտելի ոյժի ոսկու

եւ խելքի եղբայրութեան - իր ծոցի մէջ: Այսպիսով, միայն նա

յաջողեց իր մեծաոյն դժբախտութիւնը, իր արմատական տարտղնումը կ

արծէք ալքիմիաբար վերածել մեծ օրհնութեան իր համար: Այսօր նա

տէր է մի այնպիսի հզօրութեան - ոսկի, հեղինակութիւն, ոյժ - որը նրա

 

 

 

468

 

 

համար երազ պիտի մնար անամ Տիտոսէն կործանուած անկախ

Հրէաստանի մէջ:

 

աղտնիքը իտէ±ք: Իր աննուազ պաշտամունքը դէպի Սիոնը, որով

եւ որի համար ապրեց Աբրահամի ցեղը: Իր բոցեղէն հայրենաբ

աղձութիւնը, որը ո°չ թէ միայն հայրենազուրկ Հրեան Հրեայ պահեց, այլ

եւ զայն դարձուց մարդկութեան ամենահարուստ, ամենաիմաստուն եւ

ամենայեղափոխական մասը:

 

Այժմ իր բախտի կառքը կը քաշեն ե°ւ բոլշեւիզմը, ե°ւ ֆրանմասո-

նութիւնը, ե°ւ միջազային բորսաները, դրամատները, մամուլի մեծաոյն

մասը եւն.: Բայց քինաթաքոյց ազը չբաւականացաւ իր յաղթանակով:

Հոեպէս միշտ քաղցած մարդկութեան նետած իր մէկ-երկու նորանշան

աղափարներով, ազերի ծոցի մէջ նա վառեց դասակարային արնոտ

պայքարի կրակը, եւ այսօր - տէր աշխարհի ոսկու երեք քառորդին -նորա-

նոր պատերազմների եւ ընկերային յեղափոխութեանց ուրուականով կը

սպառնայ աշխարհին: Այսպէս, դարերով տանջուածը պիտի դառնար

ազերի տանջիչը: Ու միշտ հաւատարիմ իրեն` նա հանճարեղ է ե°ւ տանջ

ելու մէջ:

 

Նա դարեր ու դարեր տեւող իր անզօրութեան եւ նուաստացումի

վրէժն է լուծում:

 

Եւ իրաւունք ունի:

 

Արդեօք, այժմ պարզ չէ± պատասխանը ձեր հարցին, թէ ինչպէ±ս

ՙհրեաները տէր ու տիրական եղած են աշխարհի՚:

 

Իսկ հայութի±ւնը, որը կ'ուզէիք, որ մեռած լինէր ՙՆինուէի, Կարկամիշի

եւ Բաբելոնի հետ՚, աւա¯ղ, դա շարունակում է մնալ ՙԱրարչաոր-

ծութեան տարաիրը՚: Այլ կերպ չէր էլ կարող լինել: Ու իտէ±ք թէ ինչո°ւ:

Այդ ՙինչու՚-ին որպէս պատասխան` երկու խօսք եւս: Մեր պատմութեան

ընթացքում - •իտցէ°ք ե°ւ այդ - մեծահարուստ հայը չեղբայրացաւ հայ

մտաւորականին, ո°չ էլ ազերի բախտի հետ խաղացող ոյժերի բարեկա-

մութիւնը փնտռեց: Միայն զմիւռնիացի հայոց հարստութեամբ կարելի

պիտի լինէր մի մեծ Հայաստան նել: Այդ ծով հարստութեան մի չնչին

մասն իսկ - որը քեմալականները քամուն տուին - պիտի բաւէր հրէաբար

կաշառելու մարդկութեան երեք քառորդի խղճմտանքը, զայն հայասէր

դարձնելու աստիճան: Բայց - անէ°ծք մեկուսի երջանկութեան դաւանանքին

- հայ ցեղի ապրած եւ ապրուելիք բոլոր տեսակի դժբախտութեանց

անիծուած ակնաղբիւրին անէ¯ծք

 

Ոսկեքսակ հայը չկաննեց ոսկերիչ մտաւորականի թիկունքում, եւ

այդ վերջինի լեզուն` կարճ, խօսքն անլսելի եղաւ միջազային արէօպ

աների մէջ: Եւ եղաւ այն, ինչ որ եղաւ: Խորհրդածէ°ք, պարո°ն

արուեստաէտ, եթէ սիրտ ունիք, խորհրդածէ°ք այդ մասին, եւ դուք

 

 

 

 

469

 

 

համոզուած եմ - ձեր ցեղը մեղադրելու փոխարէն, պիտի դատափետէ°ք

Հայաստանը կործանող այն յանցապարտ մտայնութիւնը, որ կ'անձ-

նաւորեն հայ օտարասէրը եւ հայ մեծահարուստը - թշուառականներ,

որոնց որքան աւելի ժպտայ բախտը, այնքան հոեպէս կը հեռանան

իրենց ցեղի կեանքէն:

 

Պարզ չէ±, թէ ինչո°ւ միայն հայութիւնը կը մնայ որպէս պարտուած

մասը մարդկութեան:

 

Ե

 

Արդարեւ, ազերի պատմութիւնը աւելի անշուք կը լինէր, եթէ առաջ-

նորդները անցեալի վրայէն պարբերաբար չվերցնէին երեզմանաքարը`

նրանց ախտերն ու սխալանքները ի լոյս հանելու նպատակով:

 

Մեր ցեղն էլ - երբեմն իր տկարութիւններին երի - •ործել է ի կորուստ

իրեն, եւ այսպիսով պատճառ տուել, որ իր ոյութեան նաւի ղեկավար-

ները արդար զայրոյթով խարազանեն իր հոեբանութեան ստուերային

կողմերը:

 

Ո¯հ, այդ մարարէաշնորհ ղեկավարները, որոնց ցեղային բարո-

յականով օծուն սիրտը իտցաւ կծկուել մեր ժողովրդի ամէն մի ցաւէն, եւ

ցնծալ ի տես համահայկական ամէն մի յաջողութեան: Նրանք, մեր ցեղի

հոու այդ սրբազան անօթները, յաճախ իրաւունքից աւելի պարտակ

անութիւն են զացած ոռալու հայութեան երեսին. ՙՔո էութեան մէջ մի

բան կայ, որը պիտի սպանես, եթէ ազօրէն ապրել կ'ուզես՚:

 

Ահա° սուրբ Սահակը, սրբազան զայրոյթով ինովցած. ՙՔահանայ

անալ ի վերայ տիրանեն•, եւ տիրասպան եւ մատնիչ ժողովրդոյ ոչ

կարեմ՚* :

 

Ահա° հայոց պատմութեան հայրը` Խորենացին. ՙՅաճախ վարդապ

ետներ ու վարդապետութիւններ փոխող. ուսուցիչներ, ընտրուած

ոսկով եւ ոչ սուրբ հոով. աշակերտներ` ծոյլ ուսանելու, եւ արաայլոց

ուսուցանելու, զօրավարներ` անարդար, ինքնասէր, կողոպտիչ - արժան

աւոր ընկերն աւազակների. իշխաններ` ապստամբ, աահ, անբարոյ.

դատաւորներ` տմարդ, կաշառուող, անօրէն` բոլորը զուրկ սիրուց եւ

ամօթից՚

 

Ահա° եւ Հայոց Հայրիկը, համակ սէր ու վիշտ. ՙՄիթէ±, հայոց ժողովուր

դ, դու ռեհաց կաւ ես աշխարհիս երեսին՚:

 

Հապա Ահարոնեա±նը` իշխանն ու փառքը մեր նորաոյն րակա-

նութեան, որի սիրտը արեւածաղիկի պէս միշտ էլ արեւը - Արարատեան

արեւը փնտռեց:

 

* Ղ. Փարպեցի:

 

 

470

 

 

Հայութեան վշտակիրը, որի հոեւոր կեանքի հորիզոնը միշտ էլ

բռնած է երաոյն դէմքը մեր ծուատուած Հայրենիքի:

 

Հայութեան տրիբունը` ոսկեբերան, որի հոին հայոց պատմութենէն

ծծեց այն ամէնը, ինչ որ եղեցիկ է, վսեմ ու հերոսական, եւ դրա համար

էլ որքան ուժեղ է իր ցեղասիրութիւնը, այնքան կատաղի է իր բարոյական

զայրոյթը, որը սակայն, իր սիրող սրտէն կը բղխէ:

 

Նա խօսքի հոեւոր կայծակներ ունի, եւ իտէ շանթել այն ամէնը մեր

ցեղի կեանքում, որ տկար է ու տեղ, աննուէր ու անփառ. հակառ

ակայորդոր ու թունաւորիչ. այն ամէնին, որ երկրամոլ են, որոնք անէծք

ու նուաստութիւն կը շահեն մեր պատմութեան համար:

 

Հանոյն բիբլիական մարարէների` նա նզովել իտէ, բայց իրեն

յատուկ մեծ սիրով իտէ եւ դափնեպսակել:

 

Նրա վշտալի հանճարը անմահացուց հայ վրիժակը, որը իտցաւ

աներկիւղ շփման ալ մահուան հետ:

 

Նա երեց հայորդին, որը դաւանել իտցաւ ազատութիւնը, նրա

համար իտակցօրէն իր արիւնը թափելու աստիճան:

 

Օրհնեց ու քաղցրացուց մահը հերոսների:

 

Մարարէացաւ ալիքը եւ եռակի զանահարեց հայութեան վարած

վերջին ուպարների մասին:

 

Հրեղէն խօսքով երկու սերունդների հոում նա բորբոքեց ինքնա

զօրութեան ծարաւը, եւ սէ°ր դէպի տիտանիզմը պայքարի եւ զոհաբ

երութեան մէջ:

 

Եւ իտցաւ ներշնչել, թէ Հայաստան Երկիրը ո°չ թէ միայն ցանկալի

որսավայր է իր այլ հարեւանների համար, ո°չ էլ յարմար վայր` միայն

անփառունակ երեզմաններ ձորելու, այլ` որ դա յարմար է նաեւ

Անկախութեան եւ փառքի տաճարներ բարձրացնելու համար:

 

Այսպէս ապրեց ու ստեղծաործեց հայ պսակաւոր քերթողը, իր

ճակատաիրը ներքին հաղորդակցութեամբ կապելով իր ցեղի ճակատ

արին:

 

Ահա° թէ ինչո°ւ ամէն անամ, երբ հայ մարդը կը թերթէ Ահարոնեանի

հայրենաշունչ երկերը` կը մղուի մտովին համբուրելու նրա ներցեղային

բարոյականով օծուն րիչը:

 

Ահա° թէ ինչո°ւ այսօր Միցկեւիչի պէս նա էլ ազատ է ասելու իր մասին.

ՙԵս եւ Հայրենիքս նոյնն ենք՚:

 

* * *

 

Այսպէ°ս, միստր Մայքլ, միայն այս ճամբո°վ է ձեռք բերւում իրենց ցեղի

հոեբանութեան յոռի կողմերի նկատմամբ դատախազ ու դատաւոր

հանդիսանալու իրաւունքը:

 

 

 

471

 

 

Հայութիւնը քննադատելուց առաջ` պէտք է արիութիւնն ունենալ

ապրելու նրա պատժուած խղճմտանքը. պէտք է քաջութիւն` իջնելու նրա

խղճմտանքի խորքերը, կրկին ու կրկին անամ ապրելու նրա ե°ւ փառքը,

ե°ւ ամօթանքը - նրա բովանդակ ողբերութիւնը:

 

Զայն դատապարտելուց առաջ` պէտք է խաչուել նրա ապրած

ողոթայի վրայ: Իսկ այսպէս վարուելու համար` ընդունակ պիտի լինել

անսահման սիրոյ եւ զոհաբերութեան:

 

Այլապէս` քննադատել պիտի չնշանակէ տառապել:

 

Իսկ երբ քննադատողը չի տառապիր, նա վուլար չարախնդացող է

եւ ո°չ` քննադատ: Արհամարհանքի աչքը միշտ էլ հակամէտ է աւելի

թերիներ, քան առաքինութիւններ տեսնել: Այո°, անսխալ տեսնելու եւ

արդարախոհ լինելու համար` պէտք է մեծ սէր ունենալ: Ձեզ, դժբախտ

աբար, պակասում է դա, ասել է` պակասում է թէ° քննադատելու

բարոյական իրաւունքը եւ թէ° հոեբանօրէն առարկայական լինելու

կարելիութիւնը:

 

Զ

 

Դուք իտէ±ք հայ րողի ճակատաիրը` ապրել ու ստեղծաործել

կիսաքաղց եւ մեռնել զրկանքների մէջ: Դուք իտէ±ք այդ - ամերիկօրէն

խելօք մարդ - եւ այսօր դասալիքօրէն հեռու կ'ապրէք մեր ցեղի կեանքէն:

 

Ի±նչ, արդա±ր է, որ նման մէկը, որի համար չէ ներցեղային բարոյակ

անը, ըստ որի` ցեղակից հանճարն ու բեռնակիրը հարազատ եղբայրներ

են - ասացէ°ք, արդա±ր է, որ նմանը իր ՙնշանաւորութեան՚ պսակին մի

բան աւելացնելու ունայնասիրութեամբ, օտար մամուլի մէջ իր ազը

կենդանի մեռեալ հռչակէ:

 

Դասալիքը դատաւորի դերո±ւմ:

 

Կ'ընդունիմ, արահատելի է անհայրենիք ժողովուրդը, բայց միթէ

եօթնիցս զզուելի չէ± հայրենիքի զացումէն ու պաշտամունքէն զուրկ

անհատը:

 

Դո°ւք, որ ՙիմաստութիւն՚ ունեցաք ձեր րիչը չթաթախելու հայ

Արիւնի եւ Արցունքի ծովի մէջ, դուք, որ սիրտ չունեցաք ոնէ մի անամ

կրկնելու` ՙԵղբա°րք, հա°յ ապրինք՚, ազատ էք ձեր տաղանդը զրնուն

դրամի եւ հանստաւ էութեան վերածելու, ազատ էք ձեր քմախորժ վէպ

երով ընթերցող հին ու նոր աշխարհի կրքերը խաղտել, սեղմ ասած`

թոյլ տուէ°ք, խնդրե°մ, վերադարձնելու ձեզ հայութեան մասինործած

ած ձեր բառը - դուք կարող էք ՙկուրտիզան՚աբար սպասաւորել

օտարրականութեան, բայց ոչ եւ վատահամբաւել ձեր ցեղը յաչս օտար

ազերի:

 

 

 

472

 

 

Չիտէ±ք, որ այսօր - երբ օտարատեցութիւնը սկսել է ատամներ ցոյց

տալ տարաիր հային - ձեր տողերը կարող են արդարացնել ու

սնուցանել օտար ժողովուրդների արհամարհանքը դէպի հայ անունն ու

դատը:

 

Չիտէ±ք, որ ձեր ծանօթ տողերը կարող են ինքնանուաստացումի

մղել օտար ափերի վրայ ծուարուած հայութիւնը, որ առանց այն էլ,

հասկանալի պատճառներով ծանր տուրք է տալիս ազային վատաս

երումին:

 

Վերջապէս, ինչո±ւ էք ուզում խախտել հայութեան հաւատքը դէպի իր

ապաան:

 

Տմարդութիւն չէ± փողոցի լեզուով խօսիլ մարդկային արդարութեան

եւ մահուան հետ անհաւասար պայքարի մտած մի բուռ ժողովուրդի

մասին:

 

Ինչո±ւ էք ուզում փութացնել նրա յոյսերի մահը, որ իր ստոյմահը

պիտի դառնայ:

 

Ծաումով հայ էք, եւ կ'ակնկալուէր, որ - •իտցէ°ք, կան եւ օտարազի

ասպետրիչներ, որոնք տարիներով մեր դատին կը ծառայեն

արուեստաէտի ձեր խօսքով դուք եւս սրտապնդէիք մահու եւ կենաց

կռուի բռնուած տարաիր հայութիւնը:

 

Եւ, յանկարծ, սպասուած եղբայրական խօսքի փոխարէն` արհամ

արհանքի ծանր քարեր:

 

Մե°ղք ձեզ:

 

րող լինել - այն էլ հայազի - եւ մեր ցեղի անօրինակ արհաւիրքները

շահադիտող մարդկութեան երեսին թքելու փոխարէն, յարձակուել նրա

զոհերի վրայ: Ամօ°թ ձեզ:

 

Ի±նչ, դրանո±ւմ էրչի մարդու կոչումը: Տաղանդը տրւում է նրանով

կուրտիզանութի±ւն անելու, զայն հարստութեան ու հանստի վերածելո±ւ

համար:

 

* * *

 

Դուք տեսաք, միստր, թէ ինչպէ°ս են խօսում ժողովրդին, ժողովրդի

մասին եւ ժողովրդի անունէն:

 

Տեսաք վշտակրութեամբ ու նուիրումով մեծ հրեայ եւ հայ առաջ-

նորդներ, որոնց համար չէ ողիմպիական մեծութիւնը, որի մէջ այնքան

անկարեկիր ու պաղ էք դուք: Առաջնորդնե°ր, որոնց համար միայն նա° է

ճշմարտօրէն մեծը, որը մեծ զաւակն է նա°խ իր ժողովրդի, եւ ապա`

մարդկութեան:

 

Իսկ դո±ւք. ինչի± կը ծառայեցնէք ձեզ տրուած տաղանդը: Փոքրոի°,

ինչպէ±ս թիկունք ցոյց տուիք ձեր ցեղիողոթային: Ինչո±ւ չուզեցիք,

 

 

 

473

 

 

հրեայ օտարալեզուրողների պէս, լինել նա°խ ձեր ցեղի տաղանդաւոր

զաւակը: Դժուա±ր է: Ծա±նր է հայ խօսքի խաչը: Կ'ընդունիմ: Բայց չէ± որ

հէնց այդ ծանր խաչը սիրով կրելու մէջ է ճշմարիտ մեծութիւնը:

 

Սակայն, ինչո±ւ կերակրեմ, երբ հայութիւնը դառել է ՙտաղտուկ

ամէնուն եւ բեռ մը՚ ձեզ համար: Չէ± որ դուք սկսել էք ամաչել ձեր

ծաումէն: Այո±: Ուրեմն, •րչի կոկետութիւն չէ± ձեր չանռածը Հայաստ

անի մասին:

 

Այդ դէպքում թոյլ տուէք, մէկ էլարշելու արուեստաէտի ձեր ցեղամ

երժ տաղանդէն, որը - մե°ղք - առաքինութիւն չունեցաւ խոնարհուելու

Հայութեան Տառապանքի, Յոյսի եւ Հերոսական մեծութեան առջեւ:

 

Մենք հաւատում ենք` ողոթայէն յետոյ Յարութի°ւն կայ:

 

Եւ արդա°ր է մեր հաւատքը:

 

Մենք զում ենք մեծ ապաան հայ Հայրենիքի, եւ երկիւղածօրէն

ծնրադրում նրա աստուածային տեսիլքի առջեւ:

 

Մենք նախաճաշակում ենք նրաալիք երջանկութիւնը: Եւ եօթնիցս

հպարտ ենք, որ հայ ենք:

 

Համբո°յր ձեր անարած Հայաստանին:

 

ՙՆոր Արաքս՚, Սոֆիա,

1930թ., թիւ 11, 12, 15-18